Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Plików Cookies. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.X

Kampania edukacyjna „Masz wpływ na odpływ” skierowana do mieszkańców gminy Komorniki

17.10.2019

#maszwplywnaodplyw

Case study | Klient: PUK Komorniki

 

Zadanie

Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Komornikach zwróciło się do Nonoproblemo z potrzebą rozpoczęcia kampanii edukacyjnej, która poruszałaby problem awarii w gminnej sieci sanitarnej.

 

Założenia akcji

Przeprowadzane wcześniej, zarówno w Polsce, jak i na świecie, kampanie poruszające problem użytkowania sieci kanalizacyjnej zazwyczaj koncentrowały się na zakazach i straszeniu konsekwencjami. W przypadku kampanii dla PUK Komorniki postanowiliśmy skupić się na pozytywnym przekazie i odpowiedzialnym uświadamianiu.

Nasze cele:

 Pokazać, jakie są najczęstsze problemy dotyczące sieci sanitarnej gminy Komorniki.

 Wyjaśnić, które domowe czynności zwiększają ryzyko wystąpienia zatorów.

 Wskazać prawidłowe postawy, np. gdzie wyrzucać te odpady, które często i nieprawidłowo, trafiały do sieci sanitarnej.

 

Gadżet akcji: porcelanowe kubki

 

Hasło wiodące i slogany

Elementem spajającym wszystkie działania prowadzone w ramach kampanii edukacyjnej stało się hasło wiodące „MASZ WPŁYW NA ODPŁYW”, które:

 jednoznacznie identyfikuje problem (nieprawidłowe korzystanie z odpływu),

 ma pozytywny i proaktywny przekaz („masz wpływ” – wszystko zależy od mieszkańców gminy),

 łatwo wpada w ucho i pozostaje w pamięci (prosty rym, gra słów).

 

Hasło wiodące

 

Hasłu towarzyszyły chwytliwe slogany dotyczące głównych, zidentyfikowanych problemów:

 Olej i rura – kłopotów fura (zatykanie rur kanalizacyjnych przez oleje i inne tłuszcze wylewane do odpływów) – 15% awarii w gminie Komorniki;

 WC i śmieci – to problem w sieci (zapychanie kanalizacji odpadami, które powinny trafiać do koszy na śmieci) – w 2018 r. z sieci kanalizacyjnej w gminie Komorniki odłowiono 90 ton nierozpuszczalnych, tzw. nawilżanych chusteczek;

 Kanał i piach – zator aż strach (zapychanie sieci sanitarnej odpadami budowlanymi) – przyczyna co drugiej awarii w gminie Komorniki.

 

Slogany towarzyszące

 

Start akcji

Kampania edukacyjna „Masz wpływ na odpływ” została zainaugurowana podczas gminnych dożynek w 2019 r. Główną osią obecności PUK Komorniki na dożynkach był konkurs wiedzy. Podczas imprezy rozdawane były także ulotki informacyjne, stanowiące bazę wiedzy na temat przyczyn awarii i „domowych” metod zapobiegania takim zdarzeniom. Dzięki temu mieszkańcy mogli bez problemu wziąć udział w konkursie, w którym do wygrania były materiały wpierające kampanię.

 

Po lewej: plakaty w przestrzeni publicznej gminy Komorniki. Po prawej: stoisko podczas festynu

 

Materiały wspierające akcję

 

Ulotka informacyjna

 

Kolejne działania

Tuż po dożynkach w przestrzeni publicznej gminy Komorniki (wiaty przystankowe, witryny informacyjne, tablice informacyjne) pojawiła się seria plakatów promujących akcję:

 opartych na haśle wiodącym i wyrazistych grafikach,

 dwustronnych – z jednej strony informujących o przyczynie, z drugiej – wskazujących na dostępne rozwiązania i prawidłowe postępowanie,

 związanych z trzema obszarami (łazienka, kuchnia, budowa), których najczęściej dotyczą awarie sieci sanitarnej w gminie.

Wszystkie gospodarstwa domowe otrzymały również ulotkę informacyjną (wraz z rachunkiem za wodę). Powstała także strona internetowa www.maszwplywnaodplyw.pl, a w lokalnej prasie pojawiły się publikacje na temat kampanii.

 

Seria plakatów promujących akcję

 

Nagroda

Już pierwszy etap kampanii odbił się szerokim echem i zyskał uznanie zarówno decydentów, mieszkańców, jak i specjalistów w branży wod-kan. Kampania „Masz wpływ na odpływ” wygrała VI edycję konkursu „Głośna woda” (organizowanego przez miesięcznik „Wodociągi-Kanalizacja”) – na najciekawsze inicjatywy edukacyjne, organizowane przez przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne (w kategorii przedsiębiorstw działających na obszarze obejmującym od 30 tys. do 100 tys. mieszkańców).

Jury doceniło przyciągające wzrok grafiki, chwytliwe hasła, przemyślaną koncepcję oraz długofalowe plany i potencjał kampanii.

 

Gadżety akcji: przypinki i układanka

 

Najbliższe plany

II etap kampanii będzie obejmować działania angażujące młodych mieszkańców gminy, zarówno przedszkolaków, jak i uczniów szkół podstawowych.

 

 


Dla Ciebie też przygotujemy przykuwającą uwagę

AKCJĘ EDUKACYJNĄ.

kontakt | 606 293 693 | 61 670 97 99 | biuro@nonoproblemo.pl